sobota, sierpnia 19, 2006

Jak powstawał postkomunizm? Świetny wywiad z Jarosławem Kaczyńskim

Wywiad ukazał się w Niezależnej Gazecie Polskiej
Niestety wersja elektroniczna nie jest dostępna. A szkoda. Jarosław Kaczyński wyłożył zawiłości polskiej polityki ostatniego ćwierczwiecza. Katarzyna Hejke i Piotr Lisiewicz przeprowadzili interesujący wywiad z premierem.

Można za to przeczytać przedruk wywiadu z Dziennika na stronach rządowych premiera.

,,A co, (prócz marszu), chciałby pan zostawić?


Z jednaj strony, dobrą pamięć o kimś, kto uczestniczył, a nawet przyczynił się do wielkich przemian, które w Polsce podejmujemy, a z drugiej strony bardzo chciałbym pozostawić po sobie partię, która będzie trwałym elementem systemu politycznego w Polsce. Taką ambicję miałem na początku lat 90., kiedy tworzyliśmy Porozumienie Centrum, ale to się nie udało. Choć mówiłem, że zbudujemy partię dla naszych wnuków, ale PiS pewną szansę ma. Oczywiście, trudno przewidzieć, jaki w ogóle będzie system partyjny czy kształt państw za trzydzieści, czterdzieści lat.

O ile na początku koalicję z LPR i Samoobroną traktował pan jak zło konieczne, tak teraz widzi pan w niej szansę na zbudowanie bloku politycznego. Stąd pomysł na zblokowanie list w wyborach samorządowych?

Nie chcę sobie przypisywać cudzych pomysłów. To był pomysł chyba Romana Giertycha; spodobał mi się. Jestem przekonany, że ta koalicja - w sensie socjologicznym, w sensie swego zaplecza społecznego - daje szansę na stworzenie czegoś trwałego. Nasza koalicja ludowo-narodowa przypomina mi CSU, formację rządzącą Bawarią za ogromnym sukcesem od dziesięcioleci.''

Brak komentarzy: