Słynny symbol na tarczy khazaraskiej przejęty w Europie zachodniej 1000 lat później do oznaczania zionlandu.
W związku z wygraną *arszałka i jego skłonnością do szybkiego reagowania na pociaganie nitki ze strony moskiewskiej wydaje się właściwe przypominanie dat wydarzeeń historycznych nie drażniących Rosjan tak jak data Bitwy pod Moskwą w 1612.
,,22. Wyprawy Światosława Igorowicza
Roku 6472 [964]. Gdy kniaź Światosław wyrósł i zmężniał, począł wojów gromadzić mnogich i chrobrych. I lekko chodził jako pardus, wojny mnogie tocząc. Chodząc wozów ze sobą nie woził ni kotłów, ni mięs nie warzył, jeno cienko pokrajawszy bądź koninę, bądź zwierzynę, bądź też wołowinę, na węglach upiekłszy, jadał. Ani namiotu nie miał, jeno podkład podścielał, a pod głowę — siodło. Tacy też byli wszyscy pozostali jego wojownicy. I posyłał po krajach, mówiąc: „Chcę na was iść”. I poszedł nad rzekę Okę i nad Wołgę, i spotkał Wiatyczów, i rzekł Wiatyczom: „Komu dań dajecie?” Oni zaś rzekli: „Chazarom — po szelągu od radła dajemy”.Roku 6473 [965]. Poszedł Światosław na Chazarów. Usłyszawszy zaś, Chazarzy wyszli naprzeciw z kniaziem swoim Kaganem, i zaczęli bić się, i w walce tej zwyciężył Światosław Chazarów i gród ich, i Białą Wieżę wziął. I Jasów zwyciężył, i Kasogów.
Roku 6474 [966], Wiatyczów zwyciężył Światosław, i dań na nich nałożył.
Roku 6475 [967]. Poszedł Światosław nad Dunaj na Bułgarów. I bijąc się z nimi, pokonał Swiatosław Bułgarów, i zdobył osiemdziesiąt grodów naddunajskich, i siadł władać tu w Pe-rejasławcu, biorąc dań od Greków (s. 257—258)''.
Skąd się wzięli Aszkenazyjczycy w Polsce?
,,Rosyjscy archeolodzy znaleźli ceramikę z różnych stron świata, a także zbroje, przedmioty z drewna i szkła, biżuterię oraz naczynia do transportowania cennych balsamów. Na razie nie odkryli jednak nic związanego z żydowskim wyznaniem Chazarów. Nie jest to jednak wielkim zaskoczeniem. Żydowskie znaleziska są rzadkie na stanowiskach archeologicznych związanych z Chazarami, gdyż na judaizm przeszła tylko elita.
Zdaniem naukowców władcy Chazarów zdecydowali się na ten krok gdzieś w VIII-IX w., by zachować neutralność w konfliktach muzułmanów z chrześcijanami. Zwykli Chazarowie pozostali zaś przy swoich pogańskich wyznaniach, bądź przyjmowali inne religie. Chęć zachowania neutralności nie przeszkadzała jednak Chazarom w obronie swych ziem. Powstrzymywali m.in. arabską ekspansję na Kaukazie. Nie zdołali jednak obronić się przed atakiem nowej potęgi, która wyrosła na północy. W 965 r. kijowski kniaź Światosław rozbił ich wojska i zburzył Itil. Po tej klęsce Chazarowie rozproszyli się. Ostatnie wzmianki o nich pochodzą z XII w. Trochę dłużej niż Chazarowie przetrwało Itil. Odbudowane po ruskim najeździe istniało do XIV w., kiedy to zalało je Morze Kaspijskie''.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz